tisdag 31 mars 2015

IVO

Skrev detta till IVO 2014-11-07

Trots att Enhetschefen Carina Malmborg Olsson på Familj och individ i Sjöbo kommun erkänt för både mig och min mamma att utredningen från Grödbygården inte räcker för en placering av min son så fortsätter man. Istället utnyttjar man min sons psykiskt sjuka mamma som varit inlagd sedan i mars i år.
Eftersom jag inte gick med på att stanna på Grödbygården så fick vi bo hos min mamma från Augusti fram till den 2 November då hon reste till Spanien.
Under dessa månader vi bott hos mina föräldrar har INGEN varken ringt eller kommit och besökt oss för att checka av hur det har fungerat. Min mamma som har arbetat 20 år inom barnomsorgen förstår inte heller hur man tänker. Man säger att min son och jag inte har någon anknytning till varandra, men ändå bor vi tillsammans och mina föräldrar är inte med mig 24H om dygnet, långt i från. Min son och hans mamma var överens om att jag skulle ansöka om ensam vårdnad och fortsätta sköta honom tills dess att hon mådde bättre och fått ordning på sitt liv.
Men här ser Socialtjänsten en chans att utnyttja situationen, ge sig på hans mamma som säger ja på allt dom frågar och föreslår, man får beakta att hon går på väldigt starka mediciner och är inte medveten om vad hon egentligen svarar på. Men det är tydligen inget som ingår i utbildningen för att bli socionom, att lära sig mediciners inverkan på människokroppen!?

Jag fick tre alternativ av enhetschefen, 1 att min son skulle placeras, 2 att han o jag skulle placeras i ett hem, 3 att vi skulle få bo i vårt egna hem som för övrigt har stått tomt sedan mars månad!
Vem står för skador som har uppstått under tiden på fastigheten? Ett kylskåp och en frys har gått sönder, Avloppen luktar hemskt , det år knappt att gå in i lägenheten som den står nu!

Min advokat och jag var eniga och hon meddelade att jag gick med på alternativ 3 och att få råd och stöd.
Men då Handläggare Åsa Wolf varit uppe på psyk i Lund och samtalat med min sons mamma så ändrades allt YTTERLIGARE ännu en gång. Då hon helt plötsligt inte gick med på något annat än att vilja placera sin egen son i fosterhem!?
Vilken normal förälder går med på det frivilligt? Det svaret måste ju säga allt om hur Socialtjänsten utnyttjar hennes dåliga mående mot mig och min son!
Jag har ansökt om ensam vårdnad, vilket jag förutsätter att familjenämnden har i åtanke , för dom har nu ansökt om ett LVU. Hur tänker man där? Anledningen var att hans mamma o jag inte var överens.
Men man låter oss ändå bo tillsammans.
Angående det här med råd och stöd som det hette så fint av Carina Malmborg Olsson så var det inte heller aktuellt efter det att dem besökt min sons mamma, för helt plötsligt hette det att jag behövde stöd 24 timmar om dygnet! Var dom nu har snappat upp det någonstans, inte ens på Grödbygården får man stöd 24 timmar om dygnet. 3 Timmar om dagen har man personal hos sig, knappt det ens.

Då jag nu har ansökt om ensam vårdnad och ansökan är mottagen av Ystads Tingsrätt så vill jag få ett slut på denna sandlådenivån. Är det en myndighet eller ett dagis vi har att göra med?
Jag och min son har börjat gå på kyrkans barntimme i Lomma för att han ska få den stimulans och behov av att träffa andra barn som han egentligen skulle fått på den dagisplats som jag blev nekad att sätta honom på i Sjöbo kommun, just för att han skulle placeras, och det är snart 4 månader sen. Vi har gått in i 3dje månaden och det dyker upp saker hela tiden, så som att socialtjänsten undviker att kontakta eller meddela advokaterna om vad som sker, ringer och bestämmer möten utan att informera advokaterna, påstår att papper försvunnit som advokaten skickat, som alla inblandade har fått och kvitterat alla utom handläggaren på Socialförvaltningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar